پلاستیک چیست؟


پلاستیک ماده ای است که حاوی مقدار قابل توجهی مواد آلی با وزن مولکولی بالا است. همچنین می توان آن را به عنوان پلیمرهای زنجیره کربنی بلند تعریف کرد. اتم های کربن به صورت زنجیره ای به هم متصل شده و مولکول های زنجیره بلند را تشکیل می دهند.

شیمیدان معروف آلمانی کریستین شونبین در سال 1846 پلاستیک را کشف کرد. در واقع پلاستیک به طور تصادفی کشف شد. کریستین در آشپزخانه خود مشغول آزمایش بود و به طور تصادفی مخلوطی از اسید نیتریک و اسید سولفوریک ریخت. برای تمیز کردن محلول (مخلوط اسید نیتریک و سولفوریک) پارچه ای برداشت و پس از پاک کردن روی آتش گذاشت. پس از مدتی پارچه ناپدید شد و پلاستیکی شد.


آغاز پلاستیک

کلمه پلاستیک از کلمه یونانی Plastikos به معنای قالب گرفته شده است. روغن های گیاهی حاوی ترکیباتی هستند که حاوی هیدروژن و کربن (هیدروکربن ها) به عنوان بلوک های سازنده مولکول های پلیمری بلند هستند. این بلوک‌های ساختمانی که مونومر نامیده می‌شوند به یکدیگر متصل شده و زنجیره‌های کربنی طولانی به نام پلیمر را تشکیل می‌دهند.


تولید کننده دستگیره های پلاستیکی

پلاستیک ها از ترکیبات آلی مصنوعی یا نیمه مصنوعی ساخته می شوند. این ترکیبات متفاوت و زیاد هستند اما خاصیت چکش خواری دارند. این بدان معنی است که آنها می توانند به شکل خاصی از جامد تبدیل شوند. پلاستیک خاصیت موادی است که قادر به تغییر شکل دائمی بدون شکستگی هستند. نام پلاستیک نیز از این خاصیت گرفته شده است.

پلاستیک ها معمولا از پلیمرهای بالا تشکیل شده اند، اما اغلب حاوی مواد دیگری نیز هستند. اغلب تولید می شود و اغلب از پتروشیمی ها تولید می شود. با این حال، نگرانی های زیست محیطی مدرن منجر به افزایش پلاستیک های ساخته شده از مواد بازیافتی، مانند اسید پلی لاکتیک از ذرت یا سلولز از الیاف پنبه شده است. پلاستیک ها به دلیل ارزان بودن، ساخت آسان، استفاده آسان و ضد آب در بسیاری از محصولات صنعتی استفاده می شوند. پلاستیک ها در همه چیز از محصولات ساده مانند گیره های کاغذ گرفته تا چیزهای پیچیده مانند هواپیما استفاده می شوند.


پلاستیک برای چه مواردی استفاده می شود؟

پلاستیک در حمل و نقل

حمل و نقل ارزان تر و ایمن تر مردم و کالا برای اقتصاد ما مهم است، زیرا کاهش وزن خودروها، هواپیماها، هواپیماها و قطارها می تواند مصرف سوخت را کاهش دهد. بنابراین سبک بودن پلاستیک ها آنها را برای صنعت حمل و نقل ارزشمند می کند. برای اطلاعات بیشتر به این وبلاگ مراجعه کنید.



پلاستیک در ساخت و ساز

پلاستیک ها در صنعت ساخت و ساز کاربردهای مختلفی دارند. آنها بسیار متنوع هستند و نسبت استحکام به وزن، دوام، مقرون به صرفه بودن، نگهداری کم و مقاومت در برابر خوردگی را ترکیب می کنند. این باعث می شود پلاستیک یک انتخاب اقتصادی و کارآمد در ساخت و ساز باشد.


برنامه های کاربردی برق و الکترونیک

در خانه در محل کار، در محل کار، تقریباً همه چیز در بازی از برق تأمین می شود. الکتریسیته در پلاستیک در هر جایی یافت می شود. در ساخت این محصول از واکس آنتی اوزونانت نیز استفاده شده است.


پلاستیک در بسته بندی

پلاستیک ماده مناسبی برای بسته بندی است. پلاستیک همه کاره، تمیز، سبک، انعطاف پذیر و بسیار بادوام است. این پلاستیک پرمصرف ترین در جهان است و در بسیاری از کاربردهای بسته بندی از جمله ظروف، بطری ها، طبل ها، سینی ها، جعبه ها، فنجان ها و بسته بندی های خرده فروشی، محصولات کودک و بسته بندی های محافظ استفاده می شود.

مزایای استفاده از بسته بندی پلاستیکی:

انعطاف پذیری

بسته بندی مقاوم در برابر کودکان

گروه بسته بندی BPF


پلاستیک پرینت سه بعدی

به دلیل خواص متفاوت پلاستیک ها، می توان از آنها در زمینه های مختلف استفاده کرد. در میان جدیدترین و هیجان انگیزترین بخش ها می توان به تولید و چاپ سه بعدی اشاره کرد. یا به این زمینه تقریبا جدید توجه کنید، پلاستیک های چاپ شده را می توان در چاپگرهای سه بعدی برای اهداف مختلف استفاده کرد. کاربردهای مختلف پلاستیک برای پرینت سه بعدی بسیار جالب است. این اقلام عمدتا در آزمایشگاه های نمونه اولیه، اسباب بازی ها، گیربکس های مکانیکی، پروتزهای پزشکی و غیره استفاده می شود.

مهندسان اغلب مواد پلاستیکی را بر اساس ساختار شیمیایی ستون فقرات پلیمری و زنجیره های جانبی طبقه بندی می کنند. برخی از گروه های مهم این طبقه بندی ها عبارتند از:

اکریلیک

پلی استری

سیلیکون

پلی اورتان

پلاستیک هالوژن


سایر کاربردهای پلاستیک

خودرو - سپرها، داشبوردها، قطعات موتور، صندلی ها و درها

تولید انرژی - توربین های بادی، پنل های خورشیدی و امواج

مبلمان - تخت، مبلمان

دریایی - پوشش کشتی ها و بادبان ها

پزشکی و بهداشت - سرنگ، کیسه‌های بدن، لوله‌ها، دستگاه‌های دیالیز، دریچه‌های قلب، اندام‌های مصنوعی و پانسمان‌ها.

نظامی - کلاه ایمنی، زره بدن، تانک، کشتی های جنگی، هواپیما و تجهیزات ارتباطی



بدون نوع پلاستیک

بر اساس خواص فیزیکی، پلاستیک ها به دو نوع ترموپلاستیک و ترموست تقسیم می شوند.

ترموپلاستیک ها: پلاستیک هایی که به راحتی تغییر شکل می دهند و به راحتی خم می شوند. پلیمرهای خطی و ترکیبی از پلیمرهای خطی و شبکه ای را می توان ترموپلاستیک در نظر گرفت. به عنوان مثال: PVC، نایلون، پلی اتیلن و غیره

ترموست: پلاستیکی که پس از قالب گیری مجدد با حرارت دادن نرم نمی شود. پلیمرهای با پیوند متقابل بالا به عنوان پلاستیک های ترموست طبقه بندی می شوند. به عنوان مثال: باکلیت، ملامین و غیره. باکلیت برای ساخت کلیدهای برق استفاده می شود در حالی که ملامین در کاشی های کف استفاده می شود.



خواص پلاستیک

پلاستیک قوی و انعطاف پذیر است.

آنها هادی ضعیف گرما و الکتریسیته هستند.

پلاستیک بسیار انعطاف پذیر است و در اشکال و اندازه های مختلف موجود است.

در برابر خوردگی مقاوم هستند.

آنها در برابر بسیاری از مواد شیمیایی مقاوم هستند.



بازیافت پلاستیک

بازیافت پلاستیک بسیار مهم است. اگر پلاستیک‌ها در زمان مناسب بازیافت نشوند، با مواد شیمیایی یا مواد دیگر مخلوط می‌شوند و بازیافت آن‌ها را دشوارتر می‌کنند و به منبع آلودگی تبدیل می‌شوند.

پلاستیک ها زیست تخریب پذیر نیستند و در اثر فعالیت میکروبی تجزیه می شوند. برای جلوگیری از این امر، استفاده از پلیمرهای زیستی یا پلیمرهای زیست تخریب پذیر ضروری است.

مراجعه به منبع: https://www.fardanews.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-2/1214078-%D9%BE%D9%84%D8%A7%D8%B3%D8%AA%DB%8C%DA%A9-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA

[ بازدید : 109 ]

[ جمعه 25 فروردين 1402 ] 14:47 ] [ MXg54 ]

[ ]

ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]