زگیل تناسلی چیست؟چگونه متوجه شوید که زگیل تناسلی دارید؟


زگیل تناسلی شایع ترین بیماری مقاربتی است و زائده های گوشتی هستند که در اطراف ناحیه تناسلی و مقعد ظاهر می شوند. از آنجایی که زگیل تناسلی منشأ ویروسی دارد، می‌تواند در طول رابطه جنسی از فرد مبتلا به فرد سالم منتقل شود. اگر به دنبال اطلاعات بهداشتی جدید در مورد بیماری های مقاربتی، علائم، درمان و سایر موارد مرتبط هستید، این مقاله را تا انتها از مجله سلامت همکا دنبال کنید.

آرتریت چیست؟

زخم های تناسلی زائده ها و برجستگی های گوشتی شکلی هستند که روی شکم و اطراف مقعد ظاهر می شوند. این زائده ها گاهی منفرد و گاهی خوشه ای هستند یعنی چندین زگیل در یک ناحیه وجود دارد. زمانی که فردی ویروس HPV را که عامل ایجاد زگیل تناسلی است، از فرد دیگری به دلیل خطر بالای رابطه جنسی، به این زگیل‌های تناسلی مبتلا می‌کند.

از آنجایی که ویروس HPV مسری و از راه جنسی منتقل می شود، هرگونه رابطه جنسی محافظت نشده و پرخطر فرد را در معرض این نوع عفونت و عفونت قرار می دهد. بیش از 100 نوع ویروس در خانواده HPV وجود دارد، اما تنها تعداد کمی از آنها باعث ایجاد زگیل تناسلی می شوند. البته برخی از سویه های HPV در سرطان دهانه رحم در زنان، سرطان رکتوم در مردان، سرطان آلت تناسلی مردان و سرطان های دهان و گلو نقش دارند.

یک فرد می تواند چندین نوع HPV را به طور همزمان داشته باشد. روش های مختلفی برای درمان زگیل تناسلی وجود دارد که همه آنها نیاز به مراجعه به متخصص پوست (متخصص پوست) دارند و کل دوره درمان و احتمالاً چندین ویزیت برای نظارت بر وضعیت انجام می شود.

حقایقی در مورد زگیل تناسلی

زگیل تناسلی روی پوست و غشاهای مخاطی ناحیه تناسلی و مقعد ظاهر می شود:

زگیل تناسلی مردانه روی پوست و غشاهای مخاطی، آلت تناسلی، بیضه ها و مقعد تأثیر می گذارد.

این بیماری های مقاربتی در زنان بر روی پوست و غشاهای مخاطی واژن و رحم، دهانه رحم و واژن تاثیر می گذارد.

زگیل تناسلی معمولاً دردناک نیست، اما می تواند باعث خارش، تغییر رنگ پوست و گاهی اوقات خونریزی کمی شود. البته عفونت HPV همیشه با زگیل و علائم همراه نیست، زیرا گاهی اوقات ممکن است فرد به این ویروس مبتلا شود، اما بدن او هیچ علامتی نشان نمی دهد. اما چنین فردی ناقل محسوب می شود و می تواند ویروس را به دیگران منتقل کند. اکثر انواع HPV غیر سرطانی هستند، اما برخی از آنها پتانسیل ایجاد سرطان را دارند و می توانند سلول های دهانه رحم یا سلول های پوست تناسلی را به تومورهای بدخیم تبدیل کنند.

زگیل تناسلی چقدر روی پوست باقی می ماند؟

تقریباً در 80 درصد موارد، ویروس HPV طی 24 ماه پس از عفونت به خودی خود از بدن دفع می شود. در صورت بروز علائم و مشاهده زگیل در ناحیه تناسلی، مصرف دارو می تواند زگیل ها را در عرض سه هفته تا یک ماه از بین ببرد. با وجود حذف زگیل، ویروس HPV همچنان می تواند در بدن باقی بماند و احتمال انتقال آن به دیگران وجود دارد. حدود 10 تا 20 درصد افراد به عفونت HPV مادام العمر مبتلا خواهند شد.

ظاهر و علائم زگیل تناسلی

زگیل تناسلی بلافاصله پس از عفونت ویروسی ظاهر نمی شود. و هفته ها تا ماه ها طول می کشد تا در افراد آلوده ظاهر شود. زگیل تناسلی اغلب شبیه گلبرگ های رز است. و گاهی جنگ های متعدد با هم گروه بندی می شوند. لثه ها در لمس صاف و نرم هستند. معمولا رنگ پوست و گاهی تیره تر از پوست است.

همچنین احتمال زگیل تناسلی روی لب، داخل دهان، گلو و زبان وجود دارد. این نوع زگیل به دلیل رابطه جنسی ایجاد می شود. گاهی اوقات زگیل کوچک است و چشم متوجه آن نمی شود، اما علائم زیر را دارند (در صورت گسترش یا بزرگ شدن زگیل، علائم بدتر می شود):

ترشحات واژن

خارش موضعی

خونریزی کنید

التهاب

چگونه بفهمیم زگیل تناسلی داریم؟

زگیل‌های تناسلی معمولاً صورتی یا صورتی هستند و گاهی اوقات روی آلت تناسلی، واژن، دهانه رحم، کیسه بیضه یا مقعد ظاهر می‌شوند. از دور و نزدیک شبیه گلهای کوچک هستند. یک فرد مبتلا ممکن است فقط یک زائده داشته باشد یا گاهی اوقات چندین زائده به طور همزمان ظاهر شود.

زگیل تناسلی معمولاً بدون درد است، اما خارش دارد و گاهی خونریزی می کند. البته باید توجه داشت که همه ضایعات پوستی زگیل نیستند زیرا سایر بیماری های پوستی و گاهی آکنه را می توان با زگیل تناسلی اشتباه گرفت. بنابراین تشخیص صحیح آنها نیاز به معاینه بالینی دارد. شما می توانید برای بیماری های مقاربتی آزمایش شوید تا متوجه شوید که آیا زگیل تناسلی دارید یا خیر. برای درمان با دکتر کیوان آقامحمدپور تماس بگیرید.


نوعی غریزه

بیش از صد نوع مختلف از HPV انسان تاکنون شناسایی شده است، اما تنها تعداد انگشت شماری می تواند باعث ایجاد زگیل تناسلی شود. سویه های HPV 6 و 11 باعث ایجاد زگیل تناسلی در مردان و زنان می شوند و از طریق تماس پوست به پوست و اغلب در حین رابطه جنسی منتقل می شوند. زگیل تناسلی عموماً در زنان شایع‌تر است، اما در مردان، زگیل تناسلی نیز می‌تواند روی آلت تناسلی به خصوص در نوک آلت تناسلی ظاهر شود. زگیل تناسلی تنها به واژن و آلت تناسلی محدود نمی شود، زیرا زگیل تناسلی هم در مردان و هم در زنان می تواند ایجاد شود.

تفاوت بین زگیل تناسلی و آکنه چیست؟

مشاهده تورم پوست و گوشت در ناحیه تناسلی رایج است. گاهی این برجستگی ها مانند جوش های پوستی پر از چرک هستند، اما گاهی به صورت تبخال و در برخی موارد گوشتی و سفت هستند. هر کدام از این توده ها علل زمینه ای متفاوتی دارند و در بیشتر موارد علت اصلی آن جدی نیست، اما دانستن تفاوت آنها برای مراجعه به پزشک در صورت لزوم و جلوگیری از گسترش و پیشرفت بیماری مهم است.

زگیل تناسلی عفونت‌های مقاربتی (STI) هستند که توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شوند. توده ها و زائده های زگیل تناسلی می توانند مسری باشند و شکل و ظاهر آنها اغلب به شرح زیر است:

کوچک و گوشتی

مسطح یا برجسته

نرم و انعطاف پذیر

به صورت گروهی یا فردی

از طرف دیگر زگیل تناسلی شبیه موهای صورت است و باعث رشد مو می شود. باکتری ها در این منافذ جمع می شوند و باعث می شوند که جوش ها متورم شوند و معمولاً با التهاب قابل مشاهده هستند. گاهی جوش ها عمیق می شوند و در زیر پوست کیست ایجاد می کنند.

در این حالت جوش ها ملتهب و دردناک هستند در حالی که زگیل تناسلی دردناک نیستند بلکه با خارش و گاهی خونریزی همراه هستند. گاهی اوقات گیر افتادن مو در زیر پوست در ناحیه تناسلی و مقعد باعث ایجاد برجستگی و کیست می شود که ممکن است با زگیل تناسلی اشتباه گرفته شود. کیست های مویی معمولا ملتهب، قرمز و چرکی هستند و ظاهر آن ها شبیه یک جوش معمولی است.

بعد از چه مدت زگیل تناسلی ظاهر می شود؟

زگیل تناسلی می تواند هفته ها، ماه ها یا حتی سال ها پس از ابتلا به ویروس ظاهر شود و مشکل از فردی به فرد دیگر متفاوت است. به همین دلیل، برای افرادی که با افرادی که رفتارهای جنسی پرخطر دارند رابطه جنسی دارند بسیار دشوار است که بدانند چه زمانی به ویروس مبتلا شده اند یا کدام یک از شرکای جنسی آنها آلوده شده است.

همانطور که گفته شد ممکن است سال ها طول بکشد تا HPV به شکل زگیل تناسلی ظاهر شود، از طرفی ممکن است فرد به این ویروس مبتلا شود اما هیچگاه علائمی نداشته باشد و هرگز به مالاریا مبتلا نشود. اما او باردار است و می تواند این ویروس را به همسرش منتقل کند و باعث ایجاد زگیل تناسلی شود. بنابراین، دانستن اینکه چه زمانی به ویروس مبتلا شده اید یا چه کسی آن را منتقل کرده است، نیاز به مشورت بیشتر با پزشک دارد.

چه بیماری هایی با زگیل در ناحیه تناسلی اشتباه گرفته می شود؟

برخی از بیماری های پوستی و رشد ممکن است شبیه به زگیل تناسلی به نظر برسند، اما در واقع مشکلات دیگری نیز وجود دارد که اغلب با زگیل تناسلی اشتباه گرفته می شوند. مشکلات پوستی عبارتند از:

کیست بارتولین: این کیست از غده ای به همین نام سرچشمه می گیرد. غده بارتولین که در نزدیکی دهانه واژن قرار دارد، وظیفه حفظ محیط مرطوب واژن را بر عهده دارد. اگر این غدد عفونی شوند، به صورت کیست های چرکی در بالای دهانه واژن ظاهر می شوند.

ضایعات تبخال: این مشکلات پوستی شبیه جوش ها هستند و در اطراف واژن، مقعد و آلت تناسلی مرد ظاهر می شوند. تبخال تناسلی نیز منشا ویروسی دارد و از طریق تماس جنسی منتقل می شود، اما توسط ویروس دیگری به نام ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) ایجاد می شود.

برچسب های پوستی: این زائده های گوشتی معمولاً بی ضرر هستند و می توان آنها را با جراحی جزئی موضعی برداشت.

آکنه: آکنه تناسلی معمولاً توسط فولیکول موی عفونی ایجاد می شود. کوتاه کردن موهای ناحیه تناسلی با تیغ یکی از دلایل بالقوه جوش های عفونی است

تشخیص زگیل تناسلی

برای تشخیص زگیل تناسلی مراحل زیر انجام می شود:

سوالاتی در مورد سلامت، سابقه روابط جنسی و سابقه بیماری های مقاربتی

معاینه بالینی ناحیه ای از بدن که احتمال بروز زگیل تناسلی وجود دارد انجام دهید

در بیشتر موارد، پزشکان تنها با معاینه بصری می توانند زگیل تناسلی را تشخیص دهند، اما گاهی اوقات به دلیل شباهت زیاد زگیل به سایر ضایعات پوستی، برای تشخیص دقیق، تست استتوسکوپی انجام می شود. در این آزمایش، پوست را در محلول اسیدی آغشته می کنند تا زگیل تناسلی نمایان شود. اسید استویک می تواند باعث احساس سوزش خفیف شود. در خانم ها می توان وجود زگیل در عمق واژن را تایید کرد. سایر روش های تشخیصی به شرح زیر است.

آزمایش پاپ اسمیر که در آن پزشک نمونه ای از سلول های واژن را می گیرد و آن را به آزمایشگاه می فرستد تا وجود عفونت HPV و سلامت سلول ها را مشخص کند.

از طریق آزمایش DNA، پزشکان نوع سویه HPV را تشخیص داده و برنامه درمانی آینده را بر اساس آن تنظیم می کنند.

[ بازدید : 367 ]

[ يکشنبه 15 بهمن 1402 ] 11:12 ] [ MXg54 ]

[ ]

ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]