کامپوزیت ونیرهای دندانی چیست؟ | برای چه نوع افرادی مناسب است؟


آیا هنگام لبخند زدن از ظاهر دندان های خود راضی هستید؟ ونیرهای کامپوزیت دندان به شما اعتماد به نفس می بخشد و لبخند رویاهایتان را به شما هدیه می دهد. درمان و ترمیم لکه های ناشی از استعمال دخانیات، نوشیدن قهوه، شراب و نوشابه های کولا بویژه با درمان های خانگی تاثیر چندانی ندارد و کاملا ناامید کننده است.

این مواد به دلیل خاصیت اسیدی باعث فرسایش مینای دندان می شوند. هنگامی که مینای دندان آسیب می بیند، نمی توان آن را ترمیم کرد و دوباره رشد کرد و می تواند باعث مشکلات مختلف سلامت دهان و دندان مانند لایه برداری و از بین رفتن استحکام دندان شود. روکش دندان یکی از بهترین راه حل ها برای رفع این مشکلات است. ونیرهای رزین کامپوزیت دندان به راحتی می توانند انواع ناهنجاری های دندان مانند تغییر رنگ، ترک یا کجی را درمان و پنهان کنند. حال بهتر است قبل از خرید ونیر اطلاعات دقیقی در مورد کامپوزیت ونیرهای دندانی به دست آورید تا ببینید آیا انتخاب این ترکیبات برای شما مناسب است یا خیر.

کامپوزیت ونیر چیست؟

ونیرهای کامپوزیت دندان، پوسته‌های نازکی هستند که برای پوشاندن عیوب دندان‌های شما بر اساس مشکلات دندانی شما، خواه مشکل از شکل یا رنگ دندان‌های شما باشد، طراحی و ساخته می‌شوند. جنس این ماده دندانپزشکی زیبایی، نوع خاصی از رزین کامپوزیت است.

جالب است بدانید که این کامپوزیت ونیرها علاوه بر کاربرد در جراحی زیبایی، در سایر روش های ترمیم دندان مانند پرکردن دندان نیز کاربرد دارند. از آنجایی که رنگ رزین با رنگ دندان ها همخوانی دارد، ظاهر هماهنگ دندان های شما را باز می گرداند و لبخندی زیبا به شما هدیه می دهد. از آنجایی که این درمان ساده است و یک درمان دندانپزشکی محسوب نمی شود، در بیشتر موارد در حین یا بعد از جراحی، فرد درد و ناراحتی زیادی احساس نمی کند.

در اینجا دلایلی وجود دارد که ممکن است به ونیرهای کامپوزیت دندان نیاز داشته باشید:

وجود لکه های دائمی روی دندان ها با آماده سازی تتراسایکلین، تجمع فلوراید یا اختلالات ژنتیکی فلوئوروزیس یا آملوژنز دندان همراه است.

وجود دندان های شکسته و خستگی

دندان های غیر طبیعی

ناهماهنگی دندان های بالا و پایین

تاج های شکسته و روکش بریج دندان ها

محدودیت های استفاده از کامپوزیت ونیرها به شرح زیر است:

عادات بدی مانند مسواک زدن در شب

تماس و تماس غیر طبیعی بین دندان های بالا و پایین

بهداشت ضعیف دهان

ساختار غیر طبیعی مینای دندان

انواع ترکیبات دندانی

انواع آمالگام دندان

امروزه کامپوزیت های دندانی به سه دسته اصلی تقسیم می شوند:

پرکردن حجیم: مهمترین تفاوت این کامپوزیت با سایر انواع کامپوزیت دندان، عمق درمان است. شفافیت بهتر برای مواد کامپوزیت اجازه می دهد تا لایه هایی به ضخامت 4 میلی متر خشک شوند. شفافیت نور پخت و پز به عمق مواد نفوذ می کند. علاوه بر این، پیشرفت‌ها در مواد پرکننده حجیم نیز نتایج مشابهی را برای کامپوزیت‌های چند لایه از نظر عرض شکاف و سازگاری دندانی ایجاد کرده‌اند.

فوبل (سیالیت): ویسکوزیته باعث افزایش سیالیت این مفاصل دندانی می شود. معمولا بسته به شکل سرنگ با یک سوزن اندازه گیری کوچک است. اگرچه اولین مواد کامپوزیت دندانی قابل جریان، فیلر را برای بهبود خواص فیزیکی کاهش داد. اما کامپوزیت های روان پس از سال 2010 دارای محتوای پرکننده بالاتری هستند.

کلی: این کامپوزیت ها بر اساس لایه ها یا ویسکوزیته شان تعریف نمی شوند، بلکه بر اساس کاربرد مورد نظرشان تعریف می شوند. کامپوزیت های جهانی باید تا حد امکان متنوع باشند.

ونیرهای کامپوزیت با لمینت دندان

ونیرهای کامپوزیت تنها ماده موجود برای ترمیم دندان نیستند. رزین های چینی یا روکش های دندان یکی دیگر از روش های محبوب است، البته با قیمت بالاتر. وظیفه روکش های کامپوزیت و چینی بهبود لبخند شماست. انتخاب بین این دو با توجه به بودجه مورد نظر و میزان مینای دندان توسط دندانپزشک انجام می شود. در زیر این دو را با هم مقایسه می کنیم.

ونیرهای کامپوزیت در مقابل لمینت های دندان

زمان ساخت و نصب در هر دندان

ساخت و نصب ونیرهای کامپوزیت زمان بسیار کمتری نسبت به ونیرهای چینی دارد. به همین دلیل، اغلب آنها را بروشورهای یک روزه می نامند. زیرا در هنگام مراجعه به دندانپزشک قابل نصب هستند. این روش به دلیل عوارض کمتر، ساختار اصلی دندان های شما را بهتر حفظ می کند.

دندانپزشک رنگ ایمپلنت ها را با توجه به رنگ دندان های شما تنظیم و تنظیم می کند تا طبیعی به نظر برسد و با دندان های اصلی مطابقت داشته باشد. در مرحله نصب روکش های کامپوزیت روی دندان شما قرار می گیرد و پولیش می شود و کار نصب روکش های کامپوزیت به پایان می رسد.

از سوی دیگر، برای قرار دادن ونیرهای چینی، معمولاً دندانپزشک باید حداقل دو بار به شما مراجعه کند. بر خلاف کامپوزیت ونیرها، لمینت های دندان در مطب پزشک ساخته نمی شوند، بلکه باید خارج از مطب در کارگاه یا لابراتوار دندانپزشکی تولید شوند. ونیرهای پرسلن نسبت به ونیرهای کامپوزیت تهاجمی کمتری دارند. گاهی اوقات ممکن است نیاز به نصب ورق های موقت تا زمان نصب ورق اصلی باشد. روکش های چینی شما معمولاً در دومین ویزیت دندانپزشکی به دندان های شما چسبانده می شوند.

استحکام - قدرت

تحقیقات نشان می دهد که اگر از کمپوست به درستی مراقبت شود، 80-89٪ یا تمام آن بعد از 5 سال هنوز سالم خواهد بود. اینجاست که سرخس های چینی برتری دارند، زیرا سرخس های چینی بعد از 5 سال 94.4٪، بعد از 10 سال 93.5٪ و 91 درصد بعد از بیست سال. روکش های پرسلن پس از باندینگ دندان به خوبی در جای خود باقی می مانند. این در حالی است که بیشتر طرح ها به مرور زمان خراشیده و آسیب می بینند. مواد پرکننده در صورت آسیب به راحتی قابل تعمیر است، اما در صورت آسیب دیدن ترمز چینی باید کاملاً تعویض شود.

نمایش بیشتر: https://drsheidaclinic.com/dental-composite/

[ بازدید : 483 ]

[ دوشنبه 9 مرداد 1402 ] 16:18 ] [ MXg54 ]

[ ]

ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]