زندگی مخفی حمام خان یزد


محله فهادان علاوه بر این که از معماری بی نظیر برخوردار است جاذبه های تاریخی متعددی را هم در خود جای داده که به راحتی می توانید به آن ها دسترسی داشته باشید. بعد از آن عمارت چهل ستون با شروع سلطنت شاه عباس دوم که هفتمین پادشاه صفوی بود، توسعه داده شد و بر این عمارت، تالارها و ایوان هایی نظیر تالار آینه، دو اتاق بزرگ شمالی و جنوبی تالار آینه، تالار هجده ستون، ایوان های طرفین سرسرای پادشاهی و حوض بزرگ مقابل تالار با کلیه تزئینات نقاشی، کاشی کاری دیوارها و سقف ها و آینه کاری اضافه شد. اما زمانی را در نظر بگیرید که پادشاهان پر ابهت صفوی در این تالارها مینشستند و روح خود را به دست موسیقی لطیف هنرمندان میسپردند. در این تصویر علاوه بر شاه عباس سرداران او و حتی نوازندگان موسیقی نیز به زیبایی به تصویر کشیده شده اند. در دوران صفویه اطراف این خیابان با باغهای سرسبز پوشیده شده بود؛ اما گذر زمان این باغها را به اماکن تجاری و مسکونی تبدیل کرده است و این روزها به غیر از باغ هشت گوشه، خبری از باغ در اطراف خیابان چهار باغ وجود ندارد. کاخ های سلطنتی معمولا در میان باغ های با شکوه و بزرگ بنا می شدند و فقط شاه و درباریان می توانستند در جهت انجام امور اداری، قضایی، تشریفاتی و … ایوانی در پشت تالار واقع شده که از داخل آن گنبد زیبای توحید خانه به زیبایی دیده می شود و چشم انداز بی نظیری دارد. همچنین پارکینگهایی نیز در اطراف میدان نقش جهان وجود دارد تا افرادی که میخواهند با خودرو شخصی به بازدید از این مجموعه بروند بتوانند از آن استفاده نمایند. اگر میخواهید از با استفاده از مترو به بازدید از کاخ عالی قاپو بروید کافی است که پس از سوار شدن به مترو از ایستگاه نزدیک به محل سکونت خود در ایستگاه میدان امام حسین (ع) پیاده شوید و مسیری را پیاده بپیمایید تا به مقصد برسید.

Happy Eid Al Fitir 2020 معروف ترین هتل های اصفهان نزدیک میدان نقش جهان هتل آوین، هتل ستاره، هتل ملک، هتل سپاهان، هتل صفوی، هتل زنده رود، هتل سنتی ابن سینا، هتل آپارتمان پارتیکا، هتل شاه عباسی اصفهان، هتل ونوس، هتل سنتی عتیق اصفهان هستند. از جمله شاخص ترین خصوصیات این کاخ می توان به مینیاتور کاری های بی نظیری که توسط رضا عباسی هنرمند چیره دست و مشهور دوره صفوی، گچ بری هایی که در آخرین طبقه کاخ و تالار آن (اتاق موسیقی ) انجام شده و همچنین سایر تزئینات، آینه کاری ها و نقاشی هایی که بر روی دیوارهای کاخ انجام شده است اشاره نمود. در این مرحله طبقه ای دیگر به عنوان سالن موسیقی به کاخ افزوده شد که دارای تفاوت های فراوانی با طبقات زیرین خود بود. توسعه کاخ عالی قاپو سبب شد طاق نماهای اولیه آن به داخل میدان نقش جهان گسترش یابند و طبقه ای دیگر به این بنای با شکوه افزوده شود. اگر می خواهید با کاخ عالی قاپو این بنای تاریخی ارزشمند بیشتر آشنا شوید پس تا پایان با مجله مستر بلیط همراه باشید. کاخ عالی قاپو در میدان نقش جهان اصفهان روبه روی مسجد شیخ لطف الله واقع می باشد و دستور ساخت آن شاه عباس بوده است که پس از تغییر پایتخت صفویان، از قزوین به اصفهان صادر شده و ساخت نهایی عالی قاپو به شکل کنونی در حکومت قاجار به پایان رسید.

پیشینه تاریخی: قدیمی ترین تاریخی که برای انجام فعالیت های مذهبی-اسلامی،دربخشی ازفضای کنونی مسجدجامع یزد ذکرمیشود، متعلق به نیمه دوم قمری است. اما در نظریه دوم “عالی” به معنای بلند و رفیع و قاپو به معنای در است. کاخ عالیقاپو (نام اصلی آلا قاپی)ساختمانی است که در واقع در ورودی دولتخانه صفوی بوده و در ابتدا شکلی ساده داشته، به مرور زمان و در طول سلطنت شاه عباس طبقاتی به آن افزوده شدند و در زمان شاه عباس دوم ایوان ستوندار به آن افزوده شد. عمارت عالی قاپو از یادگارهای عهد صفوی است که شاهکار هنر و معماری ایران را به رخ جهان می کشد. کاخ عالی قاپو یا همان عمارت عالی قاپو که در عهد صفویه به نامهای دولتخانه مبارکه نقش جهان و قصر دولتخانه نیز خوانده میشده است. بعداز دوره صفویه خسارات جبران ناپذیری به تزیینات بنا وارد شده اما هنوز شاهکار هایی از گچبری ها و نقاشی های عهد صفویه را در بر دارد. در طبقه سوم نیز ایوان بزرگ دیگری وجود دارد که بر روی 18 ستون بلند قرار گرفته است. در قسمت غربی چهار اتاق سه دری و یک اتاق پنج دری و همچنین راهروی دیگری وجود دارد. اما بعدها به دستور دیگر شاهانی که پس از شاه عباس بر تخت نشستند، در طی پنج مرحله طبقات دیگری نیز به آن اضافه شدند. سی و سه پل دقیقا رو به روی پل خواجو قرار دارد و با طی کردن مسافتی بسیار کوتاه می توانید خود را به آن برسانید. از این رو می توان گفت عالی قاپو یکی از شاهکارهای معماری دوران صفویه محسوب می شود.

البته توجه داشته باشید که این مجموعه نیز همانند سایر بناهای تاریخی اصفهان معمولا در هنگام اذان ظهر تا حدود 2 ساعت تعطیل می باشد و می توانید در این تایم برای صرف نهار به یکی از رستوران های نزدیک میدان نقش جهان بروید. تا پیش از ساخت ایوان ها و تغییرات انجام شده تنها چادرهای بازرگانان در میدان نقش جهان مشغول به فعالیت بودند اما از این پس به عنوان میدان مشق سربازان نیز مورد استفاده قرار می گرفت و فضایی از غرفه ها به این امر اختصاص یافته بود. یافته های تحقیق مبین آن است که ده باغ در این خیابان وجود داشته است و پلان همه باغ های این خیابان به جز باغ خرگاه به صورت مستطیل در دو جهت شرقی - غربی و شمالی- جنوبی بوده؛ همچنین این باغ ها به گونه های مختلف از نظر تعداد کوشک (دارای کوشک های متعدد تا بدون کوشک میانی) دیده شده است. مسجد جامع یزد که از نقاط مختلف در سطح شهر به چشم می خورد دارای بخش های مختلفی مانند یک ایوان مرتفع، دو شبستان و گرم خانه، صحن بزرگ و مستطیل شکل، دو پایاب و گنبدخانه است. اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگی ایران دارای شهرتی جهانی است و هر ساله گردشگران بسیاری از کشورهای مختلف برای بازدید از جاذبه های تاریخی گردشگری آن به اصفهان سفر می کنند.

این تالار که در طبقه ششم کاخ عالی قاپو واقع شده است به اتاق صوت معروف شده و گچ بریهای آن شهرتی جهانی دارند. اصفهان هم مثل بسیاری از مقاصد گردشگری داخل ایران، طعمهای مهیج و اصیلی دارد که توریستها شیفتهی آن هستند. در قسمت سربینه ی حمام خان یزد نورگیر زیبایی دارد که این نورگیر در داخل گنبدش ایجاد شده است و تامین کننده نور حمام در طی روز بوده است. اطراف عمارت در قسمت خارجی آن با سنگهای سخت پوشیده شده و در وسط این قسمت سنگفرش آبروی کوچکی تعبیهشده که اضافه آبهای حوضهای داخل و خارج عمارت در آن جریان پیدا میکند. در بخش های خارجی بنا و قسمت های هلالی بالای ورودی ها یا همان لچکها آجر، کاشی های رنگارنگ، خطوط اسلیمی و .. جهت تزئینات به کار رفته است و برای تزئینات داخلی نیزاز طرح های زیبای گل و بته، نقاشی های پرندگان، حیوانات و شکارگاه برروی لایه چینی و کشته بری و همچنین مینیاتورهای تصویری خارجی به دست نقاشان اروپایی و مینیاتورهای ایرانی به سبک نقاشی های رضا عباسی و … تنها اثر کاشیکاری مسجد، کتیبه معرق بالای سر در و ورودی غربی است. همین که به میدان رسیدید، عمارت باشکوه عالی قاپو را در ضلع غربی میدان می بینید. عمارت عالی قاپو اصفهان ساختمانی است که در ضلع غربی میدان نقش جهان،روبروی مسجد شیخ لطف الله شهر اصفهان قرار گرفته است.

ایستادن در میدان نقش جهان اصفهان برای هر ایرانی مایه فخر و مباهات است. بهار گردی در کوچه پس کوچه های ابیانه در اردیبهشت و خرداد را در نظر داشته باشید که هر ورقش دفتری است. تزئینات چوبی و کاشی کاری ها، نقاشی هایی که بر روی این ستون ها استفاده شده اند در نوع خود بی نظیر هستند و دارای زیبایی خیره کننده می باشند. اين مجموعه نيز با مساحتی در حدود ۹۰۰ متر مربع در ضلع شرقی باغ با تعداد ۲۶ گونه گياهی پيشبينی شده كه دارای گونههای متعدد از گلهای داوودی است. ساختمان حمام ابوالمعالي شامل هشتي، راه پله ورودي، فضاي ورودي و حوضچه هاي متعدد آب گرم وسرد، خزينه، اتاق استراحت، شاه نشين، گرمخانه و… علاوه بر این به منظور برقراری ارتباطات بهتر ما بین طبقات راه پله های شاهی نیز به بنا افزوده شدند. افزایش جمعیت و توسعه فضای شهری در شهر اصفهان به عنوان پایتخت و همچنین اهمیت فراوان مقر حکومتی سبب شد که سران حکومت صفویه تصمیم بگیرند کاخ عالی قاپو را گسترش دهند و تعدادی طبقات جدید به آن بیافزایند. در این مرحله،اضافه کردن طبقات فوقانی بدلیل افزایش جمعیت شهر و گسترش پایتخت و با اهمیت جلوه دادن مقر حکومتی احداث شد. هدف معماران از این کار، جلوگیری از انعکاس صدا و طبیعی جلوه دادن صوت نوازندگان بود. طراحی و معماری این تالار به شکلی صورت گرفته است که همانند یک استودیو مجهز و پیشرفته در انعکاس صوت ها و ضبط صداها عمل می کند. وجه تمایز این در با سایر درهای عمارت ارتباط مستقیم داشتن با سایر بناها و کاخ های سلطنتی بود. کاخ عالی قاپو دارای چندین ورودی است که یکی از این درها در نخستین مرحله پیش از ساخت سایر بخش ها و درهای دیگر ساخته شد. این پله ها راه ارتباطی تمامی طبقات کاخ با یکدیگر هستند و به طور کلی عمارت عالی قاپو دارای 114 پله مارپیچ است.

در زمان ساخت طبقه اول از کاخ عالی قاپو ایوان یا همان غرفه شاهی نیز ساخته شده بود اما با توسعه کاخ و افزایش تعداد طبقات آن و زیاد شدن کاربرد نمایشی میدان این نیاز احساس شد که باید ایوانهای جدیدی در کاخ و در سمت شرقی بنا ایجاد شود. علاوه بر آن به دلیل قرار گیری در میدان و مجموعه نقش جهان این کاخ نیز دارای شهرتی جهانی است و نام آن در لیست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است. مینیاتورها، کاشی کاری ها و گچ بری های بی نظیری که بر روی این عمارت با شکوه به بهترین نحو ممکن انجام شده است آن را به اثری شاهکار تبدیل کرده که شهرتی جهانی دارد. با این وجود فرا رسیدن سی و ششمین کنفرانس بین المللی ثبت جهانی بار دیگر بحث بر سر چالش ها، مداخلات و مذاکرات پروندههای ثبت جهانی را داغ کرد. در بازدید از سی و سهپل یک لیدر محلی مطلع بومی همراه شما خواهد آمد و اطلاعات بیشتری از هر منطقه دیدنی در اختیارتان قرار میدهد. عمارت عالی قاپو به سبب گچ کاری های فوق العاده زیبایش از هر جای دنیا بازدیدکننده دارد و حیف است از زیبایی های معماری این کاخ بزرگ بی نصیب ماند، در حالی که چنین شاهکاری به کشورمان تعلق دارد. این عمارت تاریخی درست در ضلع غربی خیابان چهارباغ و روبهروی خیابان شیخ بهایی ساخته شده و از سمت جنوب با بازارچه هنر و از شرق با خیابان متأخری اصفهان همسایه است. در این مرحله یک ایوان به سمت میدان نقش جهان جهت افزایش طول کاخ اضافه شد.

با استفاده از تاکسی های سطح شهر نیز به راحتی می توانید طی مدت زمان کوتاه تری خود را به میدان نقش جهان و کاخ عالی قاپو برسانید. به طور کلی کاخ عالی قاپو طی 5 مرحله ساخته شد که در ادامه به شرح آن می پردازیم. گروهی از باستان شناسان معتقد هستند که شالوده و بنای اولیه عالی قاپو مربوط به دوره تیموریان است و شاه عباس و جانشینان او با ایجاد تغییراتی در این بنا آن را به حالت مدرن امروزه تبدیل کرده اند. با این حال بسیاری از تاریخدانان بر این عقیده هستند که طبقات بالایی به اجبار بر بنای اصلی اضافه شدند. از دیگر اقداماتی که در این مرحله صورت گرفت می توان به ساخت سیستم آبرسانی به منظور تامین آب مورد نیاز طبقات کاخ، ساخت حوض مسی ایوان و تامین آب مورد نیاز آن، تزئینات نهایی و … به منظور ساخت این سردر بلند از سنگ سماق استفاده شده و با عبور از این بخش می توان وارد عمارت شد. بنای عالی قاپو با ارتفاعی حدود 36 متر تا کف بازار، بلندترین عمارت چند طبقه تا چند دهه اخیر در شهر اصفهان بوده است. شالودهی این بنای مجلل در زمان «شاه عباس اول» نهاده شده است و در ابتدا با نام «جهان نما» نامگذاری شد. این طبقه از کاخ، شکل ساختمان کاخ را به برج تغییر داد که کاشی کاری ها و تزئینات بسیار زیبایی در آن استفاده شده بود. امروزه سالنی که این گنبد بر روی آن واقع شده است به عنوان کلاس های درس در دانشگاه پردیس اصفهان مورد استفاده قرار می گیرد.

به طوری که سنگینی ایوان بزرگ عمارت بر دوش ۱۸ ستون بلند حمل می شود و در دوران جلال و شکوهش جایگاهی بوده که شاهان و مهمانانشان از آنجا به تماشای مسابقات چوگان و اسب سواری و همچنین رژه های نظامی قشون می نشستند اما امروزه از روی این ایوان می توان نمای زیبایی از میدان نقش جهان و مسجد شیخ لطف الله را تماشا و افسانه های تاریخی جالبی را در ذهن مرور کرد. انگار درون اقیانوسی در حال قدم زدن و تماشای موجودات دریایی هستید. اگر چه در روز امکان تماشای جزئیات بیشتری وجود دارد اما شبهای سی و سه پل هم با نورپردازی زیبایی خودش را دارد. عالی قاپو به چه معنی است؟ کاخ عالی قاپو همه روزه به جز ایام تعطیلات رسمی از ساعت 9 صبح الی 19:30 عصر پذیرای بازدید کنندگان گرامی میباشد. سقف تالار بنای چهلستون نیز دارای قاب های چوبی با اشکال هندسی می باشد که اگر در زمان بازدید نگاهی به بالای سر خود بی اندازید، جذابیت سقف آن را مشاهده خواهید کرد. بنای عالی قاپو به عنوان یک بنای تشریفاتی زیبا و خوش ساخت، دستاوردی از هنر معماری دوران صفویه می باشد. کاخ عالی قاپو به سبب ویژگی های خاصی که دارد به عنوان بنایی با شکوه و ارزشمند از آن یاد می شود.

اگر شما این مقاله آموزنده را دوست داشتید و می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد اجاره ماشین برای سفر لطفا از سایت ما دیدن کنید.

[ بازدید : 2244 ]

[ يکشنبه 23 مهر 1402 ] 12:28 ] [ MXg54 ]

[ ]

ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]