نکات مهم برای بیان و سخنرانی موفق که باید بدانید!


آیا مهمترین جنبه های بیان را می دانید؟ آیا می دانید برای ارائه یک سخنرانی موفق چه کاری باید انجام دهید؟ آیا می دانستید که موفق ترین و تاثیرگذارترین افراد سخنرانان حرفه ای هستند؟ شاید شما از آن دسته افرادی باشید که دوست دارید در مقابل یک گروه بزرگ سخنرانی کنید، اما ترس از صحبت کردن یا مشکلات در طول فرآیند ارائه شما را منصرف می کند؟ 20% مقاله را دنبال کنید.

با رعایت اصول و نکات کلیدی برای هنر سخنرانی در جمع، به راحتی می توانید یک سخنرانی موفق در مقابل یک گروه بزرگ داشته باشید. برای تقویت تکنیک بیان خود، باید دو شرط اساسی را رعایت کنید.

شناخت مخاطب

خصوصیات شخصی شما

به عنوان یک سخنران، شما باید ویژگی های منحصر به فردی داشته باشید تا سخنرانی خود را برای مخاطب برجسته کنید. این ویژگی ها عبارتند از:

نوع کفش

حالات چهره

جلد

هماهنگی زبان بدن

امید

قوی بودن

دانش کافی دارند

من. علاوه بر این، باید بدانید که مخاطبان شما در چه سطحی و چقدر در سخنرانی شما شرکت می کنند، در چه سنی شرکت می کنند و به چه چیزی نیاز دارند. رعایت این اصول می تواند سخنرانی شما را موثرتر و کارآمدتر کند. اما نکات مهمی وجود دارد که در ادامه به آنها می پردازیم.

اصول و نکات مهم برای ابراز وجود

خوب و با اعتماد به نفس صحبت کردن خواسته و هدف هر کسی است که می خواهد مردم به صحبت های او گوش دهند، در واقع رمز موفقیت هنر صحبت کردن است. برخی افراد با این تکنیک بیان به راحتی به اهداف خود می رسند اما مهمترین چیز این است که چگونه می توان یک تکنیک قوی و خوب صحبت کرد؟

1- باید بدانید در مورد چه چیزی می خواهید صحبت کنید

قبل از صحبت باید به دقت فکر کنید و برنامه ریزی کنید که چگونه صحبت کنید تا در هنگام وقوع آن احساس راحتی و آرامش کنید. شما همچنین باید سخنرانی خود را به شیوه ای سرگرم کننده شروع کنید.

2-آماده سازی

مهم است که از قبل از نظر برنامه ریزی و موضوع آماده شوید. هدف این نیست که همه کلمات و گفتگوها را بنویسیم. به سرعت درک خود را از نکات مهم و جنبه های مختلف موضوع بررسی کنید. شما باید کاملاً از صحت و واقعیت موضوع آگاه باشید.

همچنین با تحقیق بیشتر و گردآوری مطالب مرتبط با موضوع خود می توانید سخنرانی خود را جذاب تر، پربارتر و ارزشمندتر کنید.

3- ورزش کردن

بعد از برنامه ریزی و آماده شدن از قبل، مهمترین چیز تمرین شماست. اگر تمرین کافی داشته باشید، مشکلات کمتری در عملکرد خواهید داشت. برای موفقیت بیشتر، بهتر است موقعیت ها و مشکلات را پیش بینی و شبیه سازی کنید تا در صورت بروز استرس دچار استرس نشوید.

[highlight color=”blue”]اما چگونه می توان یک تمرین عالی داشت؟[/highlight]

ورزش باید به تدریج انجام شود

تمرین باید در اوقات فراغت انجام شود

ورزش باید با تجسم همراه باشد

خوب است که با حرکات بدن همراه باشد

در عمل بهتر است این کار را برای دوستان یا آشنایان انجام دهید

4- خودت باش

در یک سخنرانی زهرا شیراحمدی، توصیف همه مکالمات در قالب یک کتاب بسیار دشوار است، اما بهترین راه استفاده از ترکیبی از زبان ساده و یک کتاب است. مثلاً می توانید خیلی چیزها بگویید. این کار فشار کمتری به شما وارد می کند و سخنرانی شما را خسته کننده تر می کند.

5- تماس چشمی خوب

قبول دارم که صحبت کردن دشوار است، اما تماس چشمی مناسب بهترین راه برای برقراری ارتباط با دیگران است.

6- نگو

اگر مطالب را در حین سخنرانی بخوانید، اشتیاق و انگیزه شنیدن از مخاطب را احساس می کنید زیرا مخاطب این اثر را دوست ندارد و تحمل نمی کند.

7- نحوه و ارزش مطالب مهم است

یکی از نکات مهم در فن بیان و کلام موفق، نفوذ کلام است. اگر محتوایی که انتخاب می کنید ارزشمند باشد و بتوانید آن را به بهترین شکل ممکن برای شنونده بیان کنید، قطعا بیشترین تاثیر را خواهد داشت و موفق خواهید شد.

8- وقتی چیزهایی را فراموش می کنید چه باید بکنید

ممکن است لحظاتی را در دوره فراموش کنید. راه حل چیست؟ آیا جمعیت برای به یاد آوردن آنچه شما گفتید یا انجام کار دیگری نیاز به سکوت دارد؟ در این شرایط دو راه حل را در نظر می گیریم.

ابتدا، می توانید با یک یا چند سوال مخاطب زمان بخرید. مثلا بپرسید آیا سوالی هست؟ آیا مطالب تا اینجا منطقی است؟ و...

راه دوم این است که جمله آخری که گفتید را تکرار کنید و با چند جمله صحبت را در این موضوع ادامه دهید و در این زمان به ادامه موضوع فکر کنید.

البته اگر سخنرانی شما همراه با اسلاید و نرم افزار ارائه باشد، کمتر با این مشکلات مواجه خواهید شد.

بله - پوشش صحیح

لباس هایی که به عنوان سخنران می پوشید باید بسیار مرتب و تمیز باشد و همچنین باید با گروهی که به آن ملحق می شوید همخوانی داشته باشد. شما باید پوشش خود را با توجه به هر گروه تغییر دهید و این نیاز به خلاقیت هوشمندانه دارد.

10 - صدای بلند و روح نواز

در طول مکالمه، صدا باید رسا و رسا باشد زیرا درک صدای ضعیف و پایین اغلب عدم اعتماد به نفس است. اگر به دلایلی لحن صدای شما آرام و کم است، باید سعی کنید آن را تغییر دهید. بهترین راه حل برای این مشکل ضبط صدا و مقایسه وضوح و بلندی آن با سایرین است.

11- زبان بدن مناسب

این یک تصور اشتباه است که فقط کلمات می توانند روی مخاطب تأثیر بگذارند. هر عنصر غیرکلامی مانند زبان بدن یا لحن بیان می تواند تأثیر بیشتری بر مخاطب و شنونده داشته باشد. اما اگر علاقه مند به آشنایی بیشتر با زبان بدن هستید مقاله زبان بدن چیست را پیشنهاد می کنم؟ ادامه مطلب

12- افزایش دامنه لغات و دایره لغات

با گسترش دامنه کلمات و عبارات خود می توانید منظور خود را واضح تر و راحت تر بیان کنید و به قلب شنوندگان برسید. استفاده از کلمات سخت و دشوار می تواند باعث ناراحتی مخاطب شود که خوب نیست. پس سعی کنید نکات خود را با کلمات جدید و ساده بیان کنید.

13- چگونه خود را خوب بیان کنیم

نکته مهم دیگر در فن بیان نحوه بیان آن است. بهتر است زیر کلمات مهم در سخنرانی خط بکشید و حتی مکث کنید و به سرعت از مطالب غیر ضروری بگذرید. نکته مهم دیگر برای هنر ابراز وجود، لحن صدا است. اگر مطالب را به صورت یکنواخت تکرار کنید باعث خستگی و بی علاقگی شنوندگان می شود، بنابراین باید با تغییر صدا این مشکل را حل کنید، مخصوصاً در آن لحظاتی که محتوا مهم است.

14- مخاطب را دوست بدارید

نگرانی و صداقت شما به شنونده منتقل می شود و او افکار و ترجیحات شما را درک می کند. پس سعی کنید آنها را دوست داشته باشید و همه آنها را بهترین دوستان خود بدانید.

15- استفاده از افکار یا عبارات سالمندان

او مطالب ارزشمندی را در تاریخ دوره فن بیان زهرا شیراحمدی مکتوب و در زمان حیات خود ارائه کرد. شما می توانید از این مطالب به نفع خود در سخنرانی خود استفاده کنید، زیرا تأثیرگذاری چنین کلماتی ثابت شده است. زیرا اگر چیزی به زبان انسانی موفق ارائه شود، شانس بیشتری برای پذیرش دارد.

16- گوش دادن فعال

برای برقراری ارتباط موثر با دیگران، گوش دادن به دقت بسیار مهم است. باید بتوانید خوب گوش کنید. باید به شما یادآوری کنم که اکثر مردم دوست ندارند ناخودآگاه گوش کنند زیرا گوش دادن بیشتر از صحبت کردن از مغز ما استفاده می کند.

هرکسی که تکنیک گفتاری خوبی دارد باید شنونده خوبی باشد زیرا شنونده بودن فواید زیادی دارد و قدرت زبان را افزایش می دهد و صبر ما را بیشتر می کند.

17- از طنز استفاده کنید

شاید باور نکنید، اما نتیجه شوخی خوب است. اما همه شوخی ها اینطور نیستند، اگر شوخی در زمان مناسب اتفاق بیفتد و برای همه سرگرم کننده باشد و در عین حال روی وضعیت فرد تأثیری نداشته باشد و به کسی توهین نشود، این کار بسیار خوبی است.

18- با اطمینان و اعتماد صحبت کنید

با اطمینان صحبت کنید. به بیان ساده، نیازها و منابع را به طور محکم و واضح بیان کنید و در عین حال به خواسته ها و نظرات دیگران نیز توجه داشته باشید.

19- مراقب احساسات خود باشید

احساس هیجان، هیجان، عصبانیت یا ترس در طول سخنرانی طبیعی است و مهم نیست! مهم است که کنترل این احساسات را از دست ندهید. باید بتوانید با حوصله پاسخ دهید.

20- وارد گفتگوی کسی نشوید

بگذارید دیگران اول صحبت را تمام کنند و دوباره شروع به صحبت کنند. علاوه بر مودب بودن، به همه اجازه می دهد تا سهم خود را داشته باشند.

[ بازدید : 116 ]

[ سه شنبه 17 مرداد 1402 ] 21:50 ] [ MXg54 ]

[ ]

ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]